Onze visie

Op BA Botaniek kom jij terecht in een warme en ambitieuze omgeving. Respect, gelijkwaardigheid, verbondenheid en ambitie zijn dan ook de kernwaarden van onze school.

In BA Botaniek …

  • Verbondenheid

    … zorgen we voor een warme omgeving. We doen dit door elkaar te steunen en te waarderen. Communicatie gebeurt op een open, eerlijke en transparante manier. Als UNESCO-school brengen we de wereld naar de school en vormen we kritische wereldburgers. We creëren een leeromgeving waarin diversiteit wordt omarmd en leerlingen actieve, verantwoordelijke burgers worden, klaar voor de wereld daarbuiten.

  • Ambitie
    … stimuleren en begeleiden we iedereen om de beste versie van zichzelf te worden door in te zetten op talenten, persoonlijke groei en het in handen nemen van het eigen leerproces. De doelen die we vooropstellen zijn ambitieus. Zo grijpen we de kans om door te zetten en levenslang te groeien. We bieden volwaardige en kwaliteitsvolle opleidingen aan die aansluiten bij de arbeidsmarkt en vervolgopleidingen.

  • Respect
    … gaan we op een eerlijke, diverse, beleefde en oprechte manier met elkaar om. We geven opbouwende feedback en benoemen groeipunten. Elkaars grenzen en mogelijkheden worden gerespecteerd. We stellen ons tolerant op ten opzichte van elkaars normen en waarden. We houden ons aan gemaakte afspraken.

  • Gelijkwaardigheid
    … proberen we iedereen te begrijpen vanuit zijn eigen context. We gaan onbevooroordeeld om met ieders eigenheid. Iedereen heeft recht op een eigen mening, want iedereen telt mee. We gaan inclusief met elkaar om, houden rekening met de noden van ieder individu en gaan hier actief mee aan de slag.

Wij zijn trots op onze school en dragen dit uit!


BA Botaniek werkt vanuit de visie van BA

Motivatie als belangrijke pijler

Motivatie is van cruciaal belang omdat het de drijvende kracht is achter leerlingen en studenten om zichzelf te ontwikkelen, te groeien en te willen leren. Wanneer leerlingen gemotiveerd zijn, zijn ze meer betrokken bij het leerproces, wat leidt tot een hoger niveau van concentratie, doorzettingsvermogen en inzet. Motivatie stimuleert een positieve houding ten opzichte van leren, waardoor leerlingen bereid zijn om uitdagingen aan te gaan en zichzelf te verbeteren, zelfs als het moeilijk wordt.

Wij geloven dat wij vanuit onze warme schoolcultuur leerlingen kunnen motiveren om de nodige ambitie te hebben.

Zelfdeterminatietheorie

Intrinsieke motivatie is de beste vorm van motivatie. Om hiertoe te komen is er volgens de zelfdeterminatietheorie nood aan autonomie, betrokkenheid en competentie.

Autonomie

"Invloed kunnen uitoefenen op het eigen leerproces"

Leerlingen moeten eigenaarschap krijgen in hun leren en moeten door doelgerichte differentiatie groeien naar meer autonomie. Dit binnen de nodige lijnen. Op BA Botaniek zijn we niet voor zelfstandigheid, wel voor zelfredzaamheid. Daarnaast durven we de vraag stellen of leerlingen de juiste studie volgen die past bij hun talenten en interesses.

We linken hier graag naar de visie van het GO! 'Gepersonaliseerd samen leren'.

Betrokkenheid

"Zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen"

De betrokkenheid van onze leerlingen, leerkrachten, opvoeders en beleidsmedewerkers is de vertaling van onze kernwaarden: respect, verbondenheid en gelijkwaardigheid. Wanneer jij ons bezoekt maak je snel kennis met onze warme schoolcultuur, waar iedereen zich thuis voelt. We dragen dit onder meer uit door het organiseren van allerhande verbindende activiteiten, onze kleinere klasgroepen, ons oog voor inclusie, onze positieve feedback en onze herstelgerichte werking.

Competentie

"Vertrouwen in eigen kunnen"

Door ruimte in de lessentabellen vrij te maken voor remediëring en verdieping, door leerlingen te leren leren en door onze persoonlijke aanpak proberen we iedereen de nodige ondersteuning te geven om te groeien in zijn of haar competenties. Wanneer je bij ons studeert zal je merken dat er ruimte is om fouten te maken, dat er ruimte is om een leraar aan te spreken en vooral dat je begeleid wordt in je leerproces.

Studierichtingen

Je krijgt in de eerste graad een brede algemene vorming, maar daarnaast maak je in het seminarie ‘Mens en Gezondheid’ al meteen kennis met zorgthema’s als gezonde voeding, EHBO en lichaamshygiëne. Je ontdekt dus van meet af aan of je talent hebt voor zorg. Bovendien ben je prima voorbereid wanneer je in de tweede graad voor een echte paramedische of sociale studierichting kiest, zoals Zorg & Welzijn of Maatschappij-en welzijnswetenschappen.

Werk je iets minder graag met mensen maar droom je van een job in bijvoorbeeld een ziekenhuislabo? Dan kan je ook kiezen voor een opleiding tot laborant. Verder leiden wij onder meer kinderverzorgers en bejaardenverzorgers op, apotheekassistenten en tandartsassistenten, opvoeders voor mensen met een beperking en verpleegkundigen.

Ontdek al onze studierichtingen.

Bij BA Botaniek leer je de vaardigheden en attitudes aan die je moet hebben als verzorgende. Maar er wordt ook goed gezorgd voor de leerlingen. Je kan als je een probleem hebt altijd terecht bij een leer- kracht of leerlingenbegeleidster. Je mag hier jezelf zijn.
Lisa, 6de leerjaar Verzorging
Mijn beste herinneringen aan BA Botaniek zijn de praktijklessen van voeding en verzorging. Ik vond dat echt heel plezant, die praktijk. Daar leerde je enorm veel van. Nu werk ik voltijds bij dementerende bejaarden in een rustoord. Ik heb daar tijdens mijn studie ook twee keer stage gelopen, aangevuld met weekendwerk en vakantiewerk. Eigenlijk ben ik dankzij mijn stage hier terechtgekomen. Goed hé?
Ellen Peersmans, oud-leerling